Lokalizacja: Miejsce zwane Placem Zbawiciela znajduje się przy krzyżowaniu ulic: Marszałkowskiej, Mokotowskiej, Nowowiejskiej oraz Alei Wyzwolenia.
Nazwa jest odniesieniem do świątyni wystawionej pod wezwaniem Najświętszego Zbawiciela, która znajduje się przy placu.
Znaczenie historyczne Plac, powstała około 1768 roku, była jednym z placów w kształcie gwiazdy, powstałych w ramach budowy Ujazdowskich wzdłuż osi Wolskiej-Królewskiej (obecnie Al.Wyzwolenia, ul. Nowowiejska). Plac ten przecinały dwa szlaki komunikacyjne z zamku ujazdowskiego, Królewskiej i Mokotowskiej do Bramy Mokotowskiej na Polnej, a później do tej samej bramy na Rondzie (obecnie pl.Unii Lubelskiej). Od 1784 roku z Rotundy można było dojechać do drogi do Nowej Wsi, która powstała w sąsiedztwie placu po obu stronach ulicy Nowowiejskiej. Plac otoczony był terenami zielonymi. Około 1820 roku położono na nim bruk drogowy. W 1822 roku u zbiegu Marszałkowskiej i Mokotowskiej, gdzie później stał kościół, założono pięciohektarowy ogród ze szkółkami drzew owocowych i uprawą winogron. W 1829 roku wybudowano karczmę o nazwie "Czerwona". W 1878 roku w małym drewnianym domku pod numerem 27 zamieszkał Ludwik Waryński, założyciel pierwszej polskiej partii robotniczej "Proletariat". Tu z jego udziałem powstał pierwszy projekt programu polskich socjalistów, tzw. "Program Brukselski". Plac został zabudowany kamienicami około 1880 roku. Około 1881 roku przez plac poprowadzono linię tramwaju konnego. W 1901 r. rozebrano karczmę "Czerwoną", a na jej miejscu wybudowano kościół Zbawiciela (arch. J. Dziekoński, W. Żychiewicz i L. Panczakiewicz), inspirowany architekturą polskiego renesansu. Do tego czasu plac nie miał oficjalnej nazwy i nosił nazwę pl.Zbawiciela i zdobił go okrągły placyk. Okrążały go zbudowane około 1909 roku tory tramwaju elektrycznego, skręcające w ulice Marszałkowską, Nowowiejską i obecną Al.Wyzwolenia. Większość budynków została zniszczona w 1944 roku, z wyjątkiem trzech kamienic. W czasie budowy osiedla MDM plac został otoczony domami z atrakcyjnymi sklepami z kolumnadą. W 1968 roku przesunięto tory tramwajowe, które przechodziły przez środek placu.